مـرکـز تـحـقیـقـاتسلامت چشم بصیر

زمان برگزاری: سوم تا پنجم خردادماه 1396

مرکز پژوهش‌های استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران

مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، به یاری و همت بزرگانی چون دکتر مرتضی نقوی، دکتر فرشید علاء الدینی، دکتر فرین کمانگر، دکتر بهنام صادقی و دکتر رامین مهرداد و به لطف همکاری دکتر جوادیان معاونت پژوهشی و مرحوم دکتر باستان‌حق ریاست وقت محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران درسال ۱۳۷۲ شکل گرفت [1-3]. تأسیس مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان به عنوان اولین مرکز تحقیقات دانشجویی[2] با محوریت دانشجویان علوم پزشکی، نقطه‌ی عطفی در شکل‌گیری مراکز تحقیقاتی دانشجویی در حوزه علوم پزشکی درسایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور بود که با هدف تربیت دانشجوی پژوهشگر و افزایش توجه به موضوع تحقیقات شروع به کار نمود [1-3]. و همواره به دنبال ایجاد فرآیند‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند [4]. از ابتدای تأسیس مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان کارگاه‌های آموزشی منظم به عنوان ثابت‌ترین و قدیمی‌ترین روش تربیت پژوهشگر به شکلی با کیفیت برگزار ‌شده ‌است، به‌طوری‌که طبق تحلیل‌های تاریخی حداقل حدود 8400 جلسه کارگاه (42000 ساعت) در طی بیست‌ سال گذشته در مرکز برگزار گردیده است. این کارگاه‌ها در حیطه‌های متنوع پژوهش علوم پزشکی شامل روش تحقیق، پروپوزال نویسی، مقاله‌نویسی و چگونگی چاپ مقاله در مجلات، روش های آنالیز آماری، رفرنس‌نویسی، مدیریت پروژه و مدیریت زمان برگزار شده است. علاوه بر کارگاههای تخصصی  در زمینه پژوهش، این مرکز خصوصا در سال های اخیر اقدام به برگزاری کارگاه هایی نظیر خلاقیت ، اصول اولیه آداب اجتماعی و ارتباط موثر، فن سخنرانی و...کرده است. یکی دیگر از مؤثرترین فرآیندهای تربیت پژوهشگر روش تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز دکتر پاسالار با موفقیت اجرا شد و نام خود را در تاریخ علم پزشکی به عنوان یکی از روش‌های نوین تربیت پژوهشگر ثبت کرد که معرفی آن در ژورنال معتبر Lancet Theبه چاپ رسیده است [5, 6]. همچنین بیش از 20 انجمن علمی و گروه مطالعاتی در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان به انجام فعالیت‌های متمرکز علمی-پژوهشی می‌پردازند. از انجمن های فعال مرکز پژوهش ها از ابتدای تاسیس تا کنون میتوان به انجمن لیزر پزشکی، انجمن سرطان، انجمن طب سنتی (که در ابتدا توسط دکتر رضایی‌زاده رئیس حال حاضر دانشکده طب سنتی و دکتر غضنفری راه اندازی شد)، انجمن انفورماتیک و کامپیوتر، انجمن systematic review، انجمن علوم اعصاب و....اشاره کرد . نشریه علمی-پژوهشی پژودا نیز که از سال 1383 فعالیت رسمی خود را آغاز نموده است، به گزارش مقالات و فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در مرکز می‌پردازد . این فرآیندهای با کیفیت در شرایطی هدایت شده‌است که سهم تربیت پژوهشگر از نظر بودجه‌های پژوهشی کشور ما بسیار ناچیز بوده است. این متن، برای ثبت و مستندسازی تاریخ مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان فرآهم گشته است تا راهگشای مسئولین، اساتید محترم، دانشجویان و همه‌ی اعضای مرکز باشد.

اطلاعات تماس