آموزش بیمار- آب مروارید

یکی از مهم‌ترین اجزای چشم که با متمرکز کردن پرتوهای نوری قدرت ایجاد تشکیل تصویر را دارد عدسی می‌باشد لذا نقش بسیاری مهمی در بینایی دارد. اگر دلایل گوناگون باعث تخریب ساختمان عدسی و کاهش انعطاف‌پذیری و شفافیت و ضخامت بیشتر شود و باعث تار شدن و افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی شود و عبور نور راکم کند درنهایت به مختل شدن بینایی خاتمه می‌یابد، بیمار مبتلا به بیماری آب مروارید یا کاتاراکت می‌باشد.

http://www.morganhuangmd.com/yahoo_site_admin/assets/images/Cataract_example.23911123_std.jpg

این اختلال اغلب در افراد بزرگسال رخ می‌دهد ولی ممکن است در افراد جوان‌تر نیز اتفاق بیفتد. سرعت پیشرفت بیماری در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است در ابتدا بخش کوچکی از چشم را درگیر کند و سپس این روند ادامه پیدا کند و بخش بیشتری از عدسی را درگیر کند. ممکن است این عارضه که به علت افزایش سن ایجاد می‌شود سیر تدریجی داشته باشد ولی در دلایل دیگر بیماری مثل بیماران دیابتی این روند زودتر اتفاق بیوفتد و دید شفاف بیمار از بین می‌رود.

علل

آب مروارید بسته به نوع آن ممکن است به علت‌های مختلفی ایجاد شود گاه ممکن است زمینه ژنتیکی و مادرزادی داشته باشد و از طرفی سبک زندگی تأثیر زیادی در ایجاد این اختلال دارد. از جمله عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به آب مروارید می‌شوند شامل: افزایش سن؛ دیابت؛ قرار گرفتن در معرض نور خورشید؛ سیگار کشیدن؛ چاقی؛ فشارخون بالا؛ التهاب یا آسیب‌دیدگی‌های قبلی چشم؛ جراحی قبلی چشم؛ استفاده‌ی طولانی‌مدت از داروهای کورتیکواستروئید؛ مصرف بیش‌ازحد الکل و ضربه می‌باشند.

علائم و نشانه‌های آب مروارید

در ابتدا ممکن است بخش کوچکی از عدسی را درگیر کند و بیمار دید ابری شکلی داشته باشد و به مرور با پیشرفت بیماری تاری دید بیشتر شود و بینایی بیمار مختل شود. علائم شامل:

http://eyehospitalsinpakistan.weebly.com/uploads/1/0/4/5/104563355/types-of-cataract_1_orig.jpg

دید ابری، تاری دید، بینایی کم؛ مشکل دید در شب؛ ناراحتی در مواجهه با نور؛ نیاز به نور بیشتر برای مطالعه و سایر فعالیت‌ها؛ دیدن هاله در اطراف نورها؛ تغییر مداوم شماره‌ی عینک یا لنز تماسی؛ محو شدن یا زرد شدن رنگ‌ها؛ دوبینی می‌باشد.

پیشگیری

از آنجایی که آب مروارید اغلب با کهولت سن همراه است پیشگیری از آن دشوار می‌باشد لذا می‌توان با داشتن سبک زندگی سالم روند پیشرفت بیماری را کند کرد استفاده از عینک آفتابی و ایمنی در شرایط لازم ورزش و رژیم غذای سالم و دوری از سیگار و الکل و درمان بیماری‌هایی مثل دیابت در کنترل این اختلال مؤثر است.

تشخیص

در صورت مشاهده‌ی هرگونه تغییری در بینایی که در بالا ذکر شد فوراً به پزشک مراجعه کنید. با افزایش سن یا داشتن عوامل خطر باید بررسی­ها و معاینات متناوب انجام شود و بیمار تحت نظر چشم‌پزشک با توجه به سوابق و مشاهدات بالینی تصمیم‌گیری کند.

درمان

برای درمان با توجه به میزان درگیری و سایر عوامل مرتبط و پیشرفت بیماری استفاده از عینک و یا عمل جراحی توصیه می‌شود. اگر پیشرفت بیماری تا حدی باشد که باعث ایجاد اختلال در انجام کارهای روزمره و اختلال بینایی شود، با توجه به شرایط بیمار و نظر پزشک درباره زمان جراحی تصمیم‌گیری می‌شود در غیر این صورت می‌توان با معاینات مرتب روند پیشرفت بیماری را کنترل کرد تا در زمان لازم جراحی انجام شود.

جراحی

http://healthlifemedia.com/healthy/wp-content/uploads/2016/04/cataract-surgery-3MD.jpg

در جراحی آب مروارید عدسی کدر برداشته می‌شود و با یک عدسی مصنوعی شفاف جایگزین می‌شود. جراحی آب مروارید معمولاً به‌صورت سرپایی انجام می‌شود و بعد از جراحی، نیاز به بستری شدن نیست. در طی عمل جراحی، دکتر برای بی‌حس کردن چشم از داروی بی‌حسی استفاده می‌کند. این جراحی معمولاً ایمن و بی‌خطر است، اما در بعضی از موارد نادر، خطر عفونت و خونریزی وجود دارد؛ که در صورت مشاهده حتماً به پزشک مراجعه بفرمایید ممکن است که تا چند روز پس از عمل، مقداری احساس ناراحتی در چشمتان داشته باشید. بهبودی کامل معمولاً طی دو ماه رخ می‌دهد.

مراجع کننده گرامی:

لطفاً برای ثبت نوبت ویزیت با شماره

۶۶۵۶۵۷۵۷ تماس حاصل نمایید.

فهرست